Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 13 november 2011

Vårt val med kött

Jag var inte på lektionen förra vecka när eleverna dikuterat filmen "Landet brunsås" men har tittat på svtplay hemma. Det var äckligt för mig hur man hade lågat och sen ätit en marsvin. Men sen tänkte jag på att vi som bor i norr äter gärna älgkött eller renkött istället och ser inget ovanligt med det. Det är i sin tur kan vara konstigt för den andra. Allt beror på vilka djur finns det i detta land var bor man. En marsvin t.ex. är ett exotiskt djur i Sverige och det är förstås konstigt att äta den kött. Däremot köper vi marsviner i djuraffärer för att våra barn kan ta hand om dem. Och älgar eller renar är vanliga djur i Sverige därför det är vanligt att äta deras kött här.

Det är självklart att folket vill slå vakt om traditioner, kulturb och religion av sitt eget land oavsett var bor man. Det tillhör till mat också. Och för mig själv är det inte rätt att fördöma andra traditioner med som är inte lika med dessa som vi har. Är dett rätt att förbjuda en man som kommer från ett annat land med sitt eget kultur att äta dett köttet som man brukat äta forut och tvärtemot erbjuder man att äta andra kött som man äter inte på grund av religion eller nåt annat?
Jag tycker att man behöver inte acceptera allt som äter andra men man bör respektera andra val med mat för vi alla så olika på denna värld äter så olika mat.

Inga kommentarer: