Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 24 november 2011

Litteraturbloggen om ”moders passion” del 2

I onsdags samlade vi för att diskutera den romanen, vår diskussion förenade nytta med nöje i samtidigt och hade olika reflexioner kring de viktiga händelserna i vår roman. Vi valde olika citat men tre elever valde nästan samma citat som var kring om när Sofia undrade om hennes far och var för hon hade inte någon far. Det var första frågan från en elev som har fått samma problem men när eleven pratade, kände jag att man kan försätta i livet utan ett farsnamn och utan att bära ansvar för deras föräldrars fel.

Vi pratade också om mobbning mot en viss grupp i skolan och fogade det till Jantelagen, hur de duktiga eleverna behandlas av andra, det var en spännande sak för mig eftersom jag kände att vi kommer från olika länder men vi har samma samhällsföreteelser i vårt liv fast alla våra skillnader.

Vi diskuterade också om att vi fortfarande har de starka männen som alltid rädda att sina känslor blir distinkta till andra människor särskilt till deras familjer? Var för männen alltid tysta och de ser kyliga ut? Men jag tycker att de alltid är tysta eftersom de bära det kraftiga ansvaret för deras familjer.

Lögnen hade en del av våra synpunkter och hur de små eller stora lögnerna uppväxer i ett samhälle och hur mycket lögnen kan påverka på sina dagliga liv och lögnen som har de värsta skadeverkningarna på olika nivåer ifrån pratet mellan två personer till högra och högste nivåer i hela världen. I vår bokklubb i den här veckan fladdrade änglarna också med vår nyfikenhet om var Sofia och var för hon var isolerad i hennes rom alltid? Var för någon vågade gå upp till henne eller prata med?

Jag tycker att den romanen är bäst av alla som läste jag tills nu i skolan och jag känner att författaren har en unik förmåga av hög litterär. Jag längtar efter romansresten och jag hoppas att alla kommande diskussioner också är spännande.

Inga kommentarer: