Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

måndag 14 november 2011

Typiskt Svenskt

På onsdag diskuterade vi om texten ”Lagom i landet Jante”. Diskussionen var jätte intressant. Vi hade olika åsikter kring temat. Några tyckte att vissa människor ska bemötas med mer respekt än andra, t.ex. läraren som lära oss nånting eller läkaren. Men jag tycker inte det. Jag tycker att alla, både t.ex. kassören hos ICA och läkaren skulle bemötas med samma respekt. Någon annan tyckte att det skulle finnas en balans mellan Jantelagens budord och att sätta sig över andra.

Jag tycker att alla har sina egna begåvningar och talanger. Och det får man vara stolt över. T.ex. en snickare som monterade ett skåp eller en läkare som räddade ens liv kan vara stolt över vad han eller hon gjorde. Men ändå får vi inte trycka ner andra på grund av detta.

I Sverige tycker jag är det bättre än mitt hemland Österrike. Där finns människor som läger stor vikt på att behandlas som bättre människor. Viktigast är det att visa andra människor att man har råd med en dyr bil eller ett stort hus.

Inga kommentarer: