Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

fredag 11 november 2011

"Landete brunsås"

Idag tittar jag på programmet "Landete brunsås”. Programmet handlar om mat och talar också om varför svenska människor äter vad de äter. Jag är nöjd av programmet och i min meningett mycket intressant och påhittigt sätt vidarebefordras information om de kulturella skillnader av vanor samband med mat mellan olika länder eller regioner i världen. Jag tror att vi invandrare har lättare att jämföra skillnaderna samband med mat i Sverige och våra hemländer. Men i mitt hemland tror jag att vi inte äter särskilt på annat sätt än svenska människor, så därför programmet framkallar på mig stort intryck. Jag visste inte att man kan äta marsvin. Scenen när marsvin sticka iväg röra mig. Mina känslor efter jag ser programmet är sådana att jag börjar fundera mig om kanske jag ska sluta äta kött. Jag älskar djur och jag är jätte ledsen när jag vet att folk äter marsvin, tätning eller hund men jag förstår också att i andra delar av världen kan det vara ganska obegripligt hur människor kan äta ko, häst eller får som vi äter. Jag tycker också att man har rätt till frihet att välja vad man vill att äta. Idag ska jag börja att ägna mer uppmärksamhet åt vad jag äter. Jag vill gärna titta på nästa episod av programmet "Landete brunsås”.

Inga kommentarer: