Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

lördag 12 november 2011

TYPISKT SVENSKT





I onsdags diskuterade vi kapital tre "TYPISKT SVENSKT" i språkporten. En sak som fångade min uppmärksamhet var Jantelagen. Jag var osäker på, om man fortfarande följer lagen ¨i Sverige eller inte?I gruppdiskussionen diskuterade vi den frågan. En av mina klasskamrater tyckte att de gamla tankarna fortfarande finns kvar.

Jag håller inte med henne, eftersom nu för tiden ingen följer den lagen att ingen är  bättre än andra och att vi alla är lika. Det är fel, om man tittar runt omkring oss ser vi att alla försöker visa sig bäst på allt.

I vårt CV skriver vi våra bästa egenskaper och kunskaper och det visar för mig att vi inte följer den lagen längre och vi försöker frigöra oss från de gamla tankarna. Jag är absolut säker på att det finns några som fortfarande tror på jantelagen och vill följa den men den nya generationen tänker inte på samma sätt. De följer inte den, eftersom varje individ försöker bli den bästa och duktigaste nästa genom allting. Livets grundbas är så att vi inte är lika varandra. Säkert finns nån som är klokare än vi eller vet mer än vi eller är bättre än vi. Livet är så :) vi liknar inte varandra.





Inga kommentarer: