Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

måndag 21 november 2011

Landet brunsås


Vad får man egentligen äta?


Svenskar äter inte allt som finns i omgivningen och det är sant. Det gör inte eller andra människor i många länder. Det tror jag beror på att människor är olika och har olika syn på saker. Individen avgör själv vilken mat man får eller vill äta. Däremot spelar religionen, kulturen, lagen och moralen också stor roll när det gäller maten.
Världen är så stor att vi helt enkelt inte kan ta reda på vad alla folkslag i världen äter och inte äter. Men att man äter just det man äter kan också bero på den delen av världen man lever i. För en del kan det vara förbud att äta en katt medan för andra är det accepterat och tolererat. Det finns många runt omkring oss som har blivit vegetarianer eller veganer på grund av att de antingen är religiösa eller är missnöjda med att se djur plågas.
De flesta vill ju identifiera sig genom vilken mat man äter och det tror jag att svenskar också gör. Ett konkret exempel på vad svenskar äter men som i andra länder skulle vara helt konstigt att äta surströmming. Den har en så unik lukt att man måste lära sig att äta den. Men det är ju inte konstigt att äta surströmming i Sverige eftersom det ingår i kulturen och genom att äta denna fisk känner man igen sig som svensk. 
Jag har inga förbud i vad gäller maten och därför har jag lärt mig att äta surströmming utan problem. Det smakar inte som det luktar. Det betyder att man behöver lära sig att äta en del saker. Om jag inte åt surströmming i förut berodde på att jag kom från ett land där man inte åt denne fisk. Detta med att man äter marsvin i Peru men inte i Sverige beror både på kulturen och att den kommer just därifrån och därför har man vet om att den går att äta. 

Inga kommentarer: