Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 9 november 2011

Marsvin eller något annat kött.

Filmen "Landet brunsås" som vi tittade i måndags handlade om maten och mest av allt om marsvin. Sen diskuterade vi den och en fråga var intressant för mig: Har ni provit äta mat som vi har aldrig ätit före? Då föreställde jag sig den där marsvin. Skulle jag kunna äta den? Aldrig i livet. Jag är mycket kräsen och försiktig i maten. Om jag tycker inte om eller vill inte äta någon mat så det ska jag inte göra. Jag vill inte även prova äta marsvin, t ex. Jag kan prova äta nya grönsaker eller frukter som jag har aldrig ätit i mitt liv, men inte annat kött. Om det gäller om kött har jag ätit och äter bara nötkött, kyckling, kalkonkött. Lammkött tycker jag inte om. Muslimer får äta alla havsdjur, men även om det är så kan jag inte äta t ex räkor eller krabbor, utan fisk. Jag kan inte och vill inte tvinga mig äta något annat kött. Alla vi är olika och har olika smakar. Och som vi alla vet om tycke och smak skall man inte disputera. Detta är en helt privat angelägenhet, tycker jag. Man måste välja eller bestämma själv vilken mat vill han äta.

Inga kommentarer: