Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 13 november 2011

Idag behöver man en ny lag än Jantes


Veckans diskussion handlade om Jantelagen och vad vi tyckte om lagen. Den första åsikten i gruppen kom från en kvinna. Hon var positiv till lagen och jag förstod vad hon menade. Vi elever i klassen är invandrare och vi har alla blivit diskriminerade på grund av det. Jantelagen lär oss att vi är alla lika och ingen är bättre än nån annan och ibland önskar vi att påminna dem som trycker ner oss om lagen. Men, är lagen helt rätt?

Även om vi alla är ganska lika, är vi samtidigt olika. Varje person kan vara lite bättre eller ha det lättare på vissa saker och svårare på andra. Jag ser inget fel om en person är bättre än andra på en sak och denne borde till och med vara lite stolt över det.

Men samtidigt bör man också veta även om man är bättre på en sak än en annan, är det en annan sak som man är sämre på. Även om du är bättre än någon på något område, är du också sämre än någon inom något område.

Problemet är när man trycker ner människor på grund av bara en sak.  Även om du är bättre på en sak kan du inte säga att du är bättre än mig eftersom jag kan vara bättre på en annan sak än dig och en annan ska vara bättre än dig. Man borde kunna framhålla sina bästa sidor och förmågor men samtidigt borde man vara ödmjuk

2 kommentarer:

Heiko sa...

Jag håller med dig David. Vi kanske är inte lika men i alla fall likvärdig.

Martyna sa...

David håller jag med dig också :)