Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 17 november 2011

Typiskt Svenskt del2

I onsdags har vi diskuterad restande texterna från kapitel 3. Vi har börjat att prata om IKEA. Visserligen, IKEA är ett typiskt svenskt företeelse. Jag tror inte att det fanns nån sådant ide i andra länder förrän byggdes första IKEA i Sverige. För affärsmän i Ryssland var IKEA som ett mönster för att bygga sådana varuvus där. Just nu finns t. ex. ett stort varuhus som heter "Lenta". Där för man köpa livsmedelsprodukter och bland annat många andra gräjor också.

Vi har diskuterat också om det företeelset som heter tvättstuga. Mina klasskamrater har sagt att det finns inte tvättstugor i dessa länder farifrån kommer dem. Den fanns aldrig i Ryssland också. De har berättat om att det tar tid och det är ganska jobbit at tvätta på vintern särskilt att tvättstuga ligger i ett annat hus.

Jag har min egen tvättmaskin hemma därför kan inte säga ingenting om det. Men jag tror att en tvättstugakan vara bland annat en brå plats för att träffa sina grannar och lära känna dem. Det är roligt att umgås med sina grannar ibland. Jag tror också att det hjälper med att känna till bättre sina grannar och slippa missförståelse nån gång.

Till slut vill jag säga att det var en lärorik disskussion för mig. Jag lärde mig massor nya saker. Det är väldigt bra att vi kan dela sina erfarenheter med varandra.

1 kommentar:

Muna sa...

jag håller med dig Nadja att tvätt stugga ett br sätt att träffa med våra grannar ,det hände med mig efter tree dager när jag kom till Sverjge ,jagträffade min granna som var okså från Irak,där för tvättstuga är nytta !