Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 23 november 2011

Litteraturblogg 2 - Moderspassion

Jag kunde inte komma till vår bokklubb och delta i diskussionen och det var synd eftersom vi alltid ha spånnande diskussioner. Men jag läste boken i alla fall och tänkte.

Jag tycker att den här boken är mycket intressant. Några av mina klasskamrater sa att från början var det ganska tråkigt att läsa, och bara senare, när handlingen började utvecklas, blev boken mer intressant. Men för mig gick det bra från färsta sidor redan. Maj-Gull Axelsson kan väldigt göra berättelse och fånga läsarens uppmärksamheten.

När jag har läst kapitlet "Tyrone", och bl.a. om hans telefonsamtal med havs dotter som heter Lotta, har jag undrat om hans relation med sin dotter. De pratar med varandra som om på olika språk! Snarare, det är bara Lotta som pratar, men Tyrone vanligen är tyst. Men det är en sak vad som ger henne till förtvivlan. Hon bad om uppmärksamhet, förståelse, och åtminstone några tecken på att hennes liv inte är likgiltig för honom. Och Tyrone  förstår inte vad är det så frustrerande för henne när han svarar bara "Jaha", och vad mer kan han säga som svar. Det är synd tycker jag när två nära anhöriga inte kan hitta samförstånd men det händer ganska ofta tyvärr.

1 kommentar:

Nadja sa...

Vi har pratat om Tyrone på lektionen också. Det kan vara ett enkelt svar med varför de pratar som på olika språk. De umgicks nästan alldrig under 20 år. Vilken förståelse kräver Lotta av sin far då? Jag tycker att det är en vanlig situation i vardags liv. Man minns sina föräldrar bara när händer något dålig i mans liv. Annars ringer man sällan till sina föräldrar och hälsar på de heller inte så afta. Tyvärr...