Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

tisdag 15 november 2011

Diskussionen om"Typiskt Svenskt"

Idag diskuterade vi resten av texterna i kapitlet "Typiskt Svenskt". Först pratade vi om IKEA. Det var inte så intressant för mig, eftersom jag har inte varit i IKEA. Sen diskuterade vi om skor: Tar vi av skorn när vi kommer hem? I mitt land gör vi det och det är rätt, eftersom det finns damm och olika smuts där ute.

Jag tycker att det är inte hygieniskt att inte ta av skorn när du går in utifrån. Och fötterna måste ju vila också. Om du går på festen kan du ta med sig fina skor i en påse och byta sen. Det går inte att ha på sig en fin klänning och samtidigt vara strumpfota på en fest.

Sen pratade vi om tvättstugor. Det är problem för mig eftersom vår tvättstuga är i andra hus. Och det är mycket svårt på vintern eftersom jag måste springa dit och hit flera gånger, klä på och klä av mig. Varför finns det inte en tvättstuga i varje hus? Så är den en aktuell fråga för mig. På det hela taget var diskussionen intressant och roligt och vi skrattade mycket.

2 kommentarer:

eya sa...

Ja helt rätt,man måste ta av skorna när man kommer in i legenheten,värför städer vi om vi inte vill ha rent och snyggt omkring oss. Skorna kommer med damm och skit.

Ekaterina sa...

Ja, min tvättstuga ligger också utomhus och det är ganska jobbigt för att gå och tvätta kläder på vintern! Men man kan väl köpa en tvättmaskin ganska billigt och använda både. Vi har gjort så här i alla fall.