Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

lördag 12 november 2011

Landet brunsås

I förra veckan var jag borta men tittade på "Landet brunsås" på svtplay.se.
Var går gränsen mellan djur som är mat och inte mat? Och varför vissa typer av mat är förbudet att äta i vissa länder? Det finns olika orsaker: lagen, moralen, kulturen, religionen. Erik Haag besökte peruansk familj som äter marsvin. Det är vanligt mat i Peru där man äter 60 millioner marsvin varje år. Det är konstigt för oss, men varför är marsvin bättre (eller sämre) än t.ex. kyckling eller gulliga lamm som vi gärna äter? När jag tittade på programmet kom jag ihåg en sak. Jag var 12 år och besökte min vänninas moster som bodde på landet i södra Ryssland. Hur var jag förvånad och även chockerad när hon sa att vi kommer att äta piroger med... duvor! Det lät äckligt! Det visade sig att de manniskor i den där orten föder upp duvor precis som vi föder upp kycklingar, och det är helt vanligt! Hur kan man äta "fredsduva", en symbol för fred!..- tänkte jag. Men de andra brydde sig inte om de patetiska saker, de bara åt mat.
Jag måste säga att till slut var jag tvingas att prova duvkött och det smakade ovanligt men ganska gott. :)

2 kommentarer:

Nadja sa...

Ja, Ekaterina, du har visat bra exempel med duvor. Vi få inte fördöma andra bara därför att de äter dessa fåglar som är symbol för fred för oss. I våras tur äter vi kött dessa djur som kan symbolisera något i andra länder.

kara sa...

Precis!..Olika länder med olika kulturer och traditioner har olika matvanor. det frår man väl respektera.