Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 10 november 2011

Är Jantelagen ok?

Igår diskuterade vi om kapitel Typiskt Svenskt. Det var intressant att konstatera att ordet lagom är lite konstigt och i sammangång användbart för mig liksom för alla andra. Efter fokuserade diskussionen mer om Jantelagen och sina konsekvenser för samhälle. Jag är lite osäcker om Jantelagen är bra eller inte. Om vi tänker till vilka begrepper relateras Jantelagen tror jag att det är något som förstås samhälle behöver. Man måste inte vara arrogant och alla vi har samma värde. Men.. från en annat del... de här budorderna av jantelagen kan användas i en sätt som kan undertrycka manniskör och deras personliga frihet. Jag menar.. Vi måste hitta en balance.

Det är viktigt att inte vara arrogant men det är också viktigt att säga t. ex. till sina barn "Du är duktig" " Du är någon". Om jag tänker till Italien... Vi växer upp i en kontext som säger till oss att du måste vara duktigare och att du måste framhålla dig, t. ex. för att hitta jobb, från när vi börjar gå till skolan.

Men i sammangång i några små by, liksom det där var jag bodde, om du är lite annorlunda och kanske vill visa dina intresser för "konstiga" studier eller du flytta utanför Italien, skulle många byns boende börja att titta på dig i en olika sätt och att interagera med dig inte mer som förut; eftersom du måste vara liksom alla andra, inte duktigare, inte mindre, bara lagom. (Också om vi har inte Jantelagen i Italien är det i alla fall många begrepp i katolsk religön som är liknande)

Så.. jag bara tänker att många gånger är det svart att hitta balance men det är också inte så bra om samhället kan orsaka problem till en man bara eftersom en ville göra vad som man var intresserade på.

3 kommentarer:

Nadja sa...

Nja...jag tror inte att om man inte lika med andra kan man räknas arrogant. Det är ett annat begrepp. Det går inte att förbjuda andra visa sina egna förmågor. Annars allldrig har vi fått världens kända konstnärer, kompositörer, forskare och vidare..

Elena sa...

När du känner dig duktigare och mer än en annan man är du arrogant och superb och jag tror att det är inte bra när man är så. För detta jag gillar lite jantelagen. Men.. jag håller med dig när du säger att det går inte att förbjuda andra visa sina förmågor och av denna anledning talade jag om vad som brukar hända i små byar liksom min.
Det är inte bra när samhälle omkring dig dömer dig för dina förmågor och tänker att du känner du är bättre än annan man bara eftersom du vill göra något annorlunda från dem.

Muna sa...

Jag tycker att vi står på en yta som ligger mellan två olika poler, en negative och en positiv och vi kämpar för att bli i mitten. Hur mycket man kan ha balans? det är problem som beroende av de privata förmågorna till oss. Om vi är duktigare än andra på någon sätt, ska det bli bättre att vi visar en nypa av sina anlag till andra för att få en rätt plats i vårt samhälle annars misser vi många bra chanser i livet eller i jobbet. Vi måste tro att finnas människor har ett tydligt anlag och de kan inte täcka det på något sätt .