Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 16 november 2011

IKEA och globaliserings effekt.

Igår förtsatte vi diskutera om kapitel typisk svensk. Vi pratade om olika saker som till exempel ikea, tvättstuga och svenska kvinnor.
Det som jag tror var verklingen intressant var att prata om Ikea. Kan en företag spela en roll i samhället och byta kultur och tradition i plats var finns det?
Ja. Vi kan ju säga att Ikea är en exempel av hur mycket samhället kan byta på grund av globalisering. IKEAs butiker har samma aspekt i Sverige som utomlands.
Av denna anledning kan vi säga att på ett sätt IKEA är själv ansvarig för en korsbefruktning av idé mellan olika tillstånd. Ikea tar fram av Sverige något av den svenska traditionen och göra denna tradition mer tillgänglig för folket som bor i annat land. Det kan vara tradionella mat som t. ex. köttbullar, som alla kan äta i Ikeas reataurang eller traditionella begrepp att svenskt design på möbler. I Italien började Ikea att sälja mycket på grund att det var billigt men nu är det inte bara för denna anledning. Ikea blev synonym också för modern design och för en företag som har alltid idè för ung människor och par.
Om förut var det många skillnader mellan traditionella hus-kulturer är det inte så numera. I italien började det att vara i köket många saker som det fanns inte innan och som är sammankopplade till svensk kultur som t. ex. köksstege, osthyvel eller snurrbricka men också många andra saker mer som finns i hela hus. Denna förtunning av gränserna mellan olika kulturer, låta dem leva tillsammans. I framtiden blir alltid svårare att ha starka gränser och det är inte så illa. ;)

1 kommentar:

Nadja sa...

Jag håller med dig Elena att IKEA har gett en global effekt på alla. Men det bytar inte andra tradition och kultur. Samhället bara utvecklas varje dag. Varje landet behöver inte uppfinna samma gräj. Det räcker att använda andra erfarenhet. Och vi gör det med IKEA.