Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

lördag 19 november 2011

svenska är nordiska mästare i att minska riskerna

vi har läst det tredje kapitlet i språkporten som har ”typiskt svenskt ” som rubrik. Kapitalet hade olika och fängslande texter som beskrev de svenska sedvanorna under de gamla och moderna tiderna. Det var en jätte nytta för oss att lära sig den svenska kulturen. Men för mig den här meningen” svenska är nordiska mästare i att man minskar risker” hade medryckande utryck mer än de andra. Eftersom nästan alla information i hela kapitlet var rörande om den samma tanken, tycker jag .

i början vi pratade om lagom som ett bäste ord till att vissa att man höll sig till lagen redan, men nu betyder lagom att stå man i mitten och naturligviss ska man undvika stor mängder av risker som kan komma med problemen. Sedan vände vi bladet till hur svenskan säger ”nej” med ett undvikande sätt som hindrar ett bråk under de häftiga diskussionerna. Svenskarna formulerar sina ord för att kunna sanningen komma med fred.” utan en risk”

vi såg också att svenska skapade ett unikt sätt när de pratade med någon som de inte hade träffat redan, de sa du till alla för att bli alla saker under kontroll. Förut eller nu följer svenskarna många moraler och traditioner som alltid reserverar den högste platsen i säkerheten. De står i kö, undviker den spontana möten med andra, håller sig borta från ytterligheterna, behöver en ursäkt för att umgås t.ex. Sjunga i kör. Det här förhållandet ska absolut leda till en bättre säkerhet, som tycker jag.

Nu svenskar lever under försäkringen, de försäkrar hem, bil, barn, tänder, möbler, i skol, i gatan, i resan mer och mer. Det är ett bättre sätt som kan minska de okände riskerna som typskit svenskt tycker.
Men är det en positiv livsstil eller negativ? Jag tycker att det är bäst i hela världen, att man funderar på pratet annan det kommer och att man försöker att begränsa risken annan den kommer, att man försöker att leva i fred med alla människor utan ett bråk men med en stor respekt till alla.

Om vi tänker på den typiska svensken ska vi se att de gamla svenskarna kände till demokrati annan de många andra länderna. Jag här läst en artikel i Wikipedia om demokratiindex som är ett jämförelsetal för graden av demokrat i hela världen . Enligt detta index är Sverige det mest demokratiska landet med totalt 9,88 poäng i hela världen.
De svenskarna är blyga och tystlåtna, de är svaga och kylig enligt många klichéer men finns många fördelar till den svenska blygheten också, jag har läst en artikel i SvD nyheter i 1 juni 2011 ”Blygheten blev en väg till författarskap”i artikeln författare (Jessika) säger att hon var Blyg, tyst och försynt och hon hade suttit ensam och tänker vad andra tycker. Men när hon var åtta skrev hon sin första bok. Hon sa ” Jag är helt övertygad om att jag inte hade varit författare i dag om det inte vore för blygheten”.

Jag håller med Jessika 100 % eftersom om man är tyst ska man få en minut för att tänka och briljera med ens privata egenskaper. I sistan om jag ser till mitt samhälle ska jag se att alla arabiska forskarna nästan hade varit isolerade också. Där för jag tycker att typsikt svenskt är vällevnad beslutsfattare.

Inga kommentarer: