Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 2 november 2011

Läslogg

Boken "Solstorm" var jätte intressant och jag läste den med största nöje. Boken var, jag kan säga, detektivroman och handlade om religion, kärlek och hat. Jag tycker om att läsa sådana böcker och väntar på den momenten när jag har tid att läsa dem.

citat sid. 173

"Jag vet inte", kved Sanna och tryckte händerna mot ögonen. "Jag sov. Jag sov och vet inte vad som hände. Tänk om det var jag. Du måste ta reda på det".

När Sanna sa det till Rebecka började jag misstänka Sanna i mordet av Viktor. Hon sa ju att hon glömmer saker. Sanna kunde inte komma ihåg hur hon blev med Sara och hon hade andra vita fläckar på sitt minne. Men å andra sidan trodde jag inte att det var Sanna, eftersom det var ett jätte hemskt mord och kvinna kunde inte göra så. Och Viktor var hennes enda bror och hon älskade honom. Rebecka också trodde inte att Sanna kunde döda Viktor, den gjorde någon annan och det var faktiskt så.


citat sid. 178

"Vad var det där? tänkte hon. Vad är det mellan dem?"

Rebecka tittade på en videofilm av kvällsmöte från Kristallkyrkan. Mannen i munkjacka, Patrik Mattsson, gick till Viktor och grep efter hans händer. Rebecka såg hur Viktor ryggde bakåt och slet loss sina händer ur Patriks grepp. Då tänkte jag att det var nånting mellan Viktor och Patrik. När jag läste boken vidare trodde jag att Patrik var homosexual. Han älskade Viktor och ville vara med honom men Viktor svarade inte på Patriks kärlek. Då Patrik dödade honom, tyckte jag. Eller det var andra problem mellan dem och Patrik dödade Viktor på grund av det. Kanske Rebecka tänkte detsamma när hon såg det som hände mellan dem på videofilmen. Men allt var annorlunda.

Inga kommentarer: