Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 10 november 2011

Typiskt svensk

Igår diskuterade vi kapitel 3 på boken språk porten och det var om typiskt svensk. Jag tyckte mycket om den kapitel och det var intressant för mig , för att jag lärde mycket information som jag visste inte förrut. Vi pratade om ordet "Lagom". Den ordet betydde i fornsvenska att man inte begick lagbrott. Det vad jag visste inte förrut, jag vet bara att den ordet betyder inte för mycket och inte för litet. Vi har också det ordet i mitt hemland och det är en viktigt ord som vi använder den mycket.
Vi pratade också om ordet" Nja" som betyder helt enkelt Nej. Vi diskuterade om den mening som står i boken " Det kan nog bli svårt det här." Det skrevs i boken att kanske om någon invandrare hörde den mening , ska förstå den som en positiv svar. Men i min grupp vi tyckte inte så . vi tycker att det är en klar besked att det är "Nej". Men vi sade att kanske för de som kan inte så mycket svenska, då i så fall kan de förstå det som att det är ett möjligt att få en positiv svar.

3 kommentarer:

Nadja sa...

Spännande men kanse bara jag upfattade uttrycket "Det kan nog bli svårt det här" som att mitt förslåg låter inte så brå och behöves medarbeta. Bara efter att jag läst atrikeln har jag insett att det är helt enkelt "Nej". Det är jätte brå att vi, invandrare, har möjlighet att få mycket information av läroböcker om olika traditioner och seder som finns i Sverige. Det gör lättare att integrera sig i det svenska samhälle.

mirna sa...

Jag håller med dig Nadia att det uttrycket är lite oklart. jag läser den meningen flera gånger "Det kan nog bli svårt det här" och som du sade, kan man förstå det att inte hundra procent "Nej.Du har rätt. Även som de kan svenska jätte bra som du Nadja,de kan förstår det uttrycket att det menar inte "Nej" för att den meningen är lite otydlig.
Jag håller med dig också Nadia, att det är jätte bra att vi lära oss mycket nya informationer.

bnar sa...

hahaha jag hållar med dig 100%. Jag också viste inte att ordet lagom betydde nånting annat i fornsvenska. Den som boken beskriver om svenskar jag tycker det är rätt alla mina svenska kompisar hittar jag nånting som boken bskriver på nåt sätt