Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 9 november 2011

Mat man äter inte

I måndags tittade vi på ett program som handlar om mat svenskar äta och inte äta och värför det är så. I programmet berättade Erik Haag hur svenskar klagade på ett tidigare avsnitt som diskuterade hur man kan äta marsvin men inte gör det i Sverige. Även om man eller ett samhälle inte är van att äta en sak menar inte att det är fel att äta saken. Svenskar kan tycker att det känns för konstigt att äta marsvin men tänker på maten vi äter som andra samhällena tycker är för konstigt för dem. I mitt hemland är de flesta av australier ovan att äta hästkött och tycker vi svenskar är helt tokig att äta renkött. "Hur kan man äta Rudolph?" brukar australier att fråga (Rudolph är som karaktär i en känd barnlåt som är en ren). Vad finns det för skillnad mellan hur australier känner sig att höra svenskar äter ren och svenskar känner sig att höra peruaner äter marsvin? Inget säger jag. Man bestämma själv vad sig äter eller inte äter men dömer inte mig på grund av vad jag äter eller inte äter!

ps. Jag har själv inte provat marsvin, men det såg ut gött! (Nu väntar jag för kommentar :)

3 kommentarer:

Elena sa...

ahahahahah tack David... nu ska jag inte äta mer renkött.... varför minnar du mig Rudolph!!!!!
ahaha jag skojar bara ;)
Jag håller med dig, du kan välja själv vad att äta och man måste inte dömer andra på grund av detta. Jag skulle prova marsvin. Det ser bra ut :P Men kanske skulle jag inte prova myror om jag har något annat att äta :D

Unknown sa...

Äta Rudolph, så har jag aldrig tänkt. Det är alltid så intressant med andra perspektiv.

Nassim sa...

Ennu jag har ingen ide´om maten som man kan och kan inte äta! varför det är vanlig att äta kyckling men inte hund?
jag kan inte svara på den fråga.jag håller med Elena ,man kan inte döma manniskor på grund av vad de äter och äter inte .