Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 2 november 2011

Citat av Näckrosträdet

s55
”Nääej-näij si! Lämnar bort flicka gör jag inte. Fröken får´nte tro att jag är otacksam, ingen har kunna vare snällare och rejälare än Fröken,så för den delen så. Men lämnar bort na gör jag inte! Är det så länge jag har hälsan och kan arbetar och gör rätt för mig. Är det så fröken vill ha mer betalat i månan så säg bara till! När jag inte finns en gång får hon väl göra som hon vill själv, men inte så länge jag lever. Släpper jag jänta. Som sagt.”
-Det var pappa Mjölken svarade på fröken Greta när hon ville adoptera lilla Hildur. Pappa Mjölken var en person som inte pratade mycket, jobbade alla dagar och inte rik alls. Men han skickade alltid pengar till underhållet i tid till fröken Greta för sin dotter Hildur, Han gjorde rätt som sa att en pappa kan aldrig lämna sin dotter. Han svek aldrig. Genom detta känner jag hur stark kärleken är far till dotter.
-Jag funderar också över mig själv, att hur stark kärleken jag har fått från min far till mig under mitt liv, och jag skulle vilja säga till min pappa, ”tack för allt att du har gjort för mig ! ”.


s78
”du bestämmer inte över mig, skrek jag. Jag är inte ditt barn! Du har inte köpt mig ! Jag kan flytta hem till pappa igen ! När som helst. Hör du det? Fattar du det? Det är inte du som är min mamma!”
-Hildur skrek till fröken Greta, när fröken Greta försökte övertyga Hildur om att skolan var viktig borde hon göra den färdig. Då Hildur var knappt 18 år gammal, hade hon hittat kärleken och informerade fröken Greta att hon hade bestämt sig för att gifta sig, och skulle lämna gymnasiet.
-Vad kärleken var blind! Vad fröken Greta var ledsen när hon fick höra dessa kalla ord! När jag läste det här såg jag själv min ungdom, jag hade gjort fel saker och sagt fula ord emot mina föräldrar, vad jag skäms idag!


s131
”Jag har varit en människor fjättrad av kärlek. Vad det nu är? Vad finns det för beståndsdelar i begreppet kärlek? Ansvar, omsorg, längtan, dröm, glädje,orgasmer, hängivenhet, tillit, ömhet... Nej, en täckande definition är omöjlig, begreppet är alldeles för stort!”
-Efter många år hade Hildur känt att kärleken gjorde hemsk ont, livet var så trasigt och skitigt. Hon var tvivlande om vad var definition av kärlek, om kärlek fanns eller inte fanns.
-Vad är kärlek? Ibland frågar jag mig själv. Jag kan inte svara vad riktig kärlek är. Är kärlek känslor i livet eller det är bara ett fint begrepp?


s228
”jag behöver inte Germund Brovik heller, min låtsaslyssnare, min diktade kärlek, han som måste ha funnits, även om han inte finns. ”
-Germund var Hildurs låtsaslyssnare. Jag kan fantisera om att hur Hildur kände sig hemsk ensam och kämpade i sin sinnevärld. Hur kan man lösa psykisk ohälsa? Att hitta någon, även en låtsaslyssnare som hon eller han kan prata med, och beskriver sina känslor till.
-Det tror jag faktiskt är en bra lösning, emot psykisk ohälsa.


s246
”Kärlek är ett alltför stor mirakel. Jag kan inte gå på vatten. Jag står här bara. Rotade under himlen. Och talet är noll.”
-Kärlek är ett mirakel. Nu kan jag svara på det, om vad kärlek är.

Inga kommentarer: