Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 9 november 2011

                                 Lagom är bäst
Idag diskuterade vi i svenska lektionen om ordet lagom,och vad betyder det ordet i svenska språket?, och hur mycket använder svenskarna det ordet? Jag har vetat förr att svenskarna brukar använda ordet lagom mycket.Vi har också det ordet i vårat språk(arabiska),och  vi använder det ordet nästan hela tiden.
Och det var intressant i diskussionen för mig i slutet, för att Stina gav ett exempel, att vi invandrare använder ordet (hatar)  mycket,och hon sa att svenskarna brukar inte säga det, för att det är stark ord, och man får inte säga det till andra människor,och jag var chockad för att det har hänt med mig en gång, att jag har sagt till min svensk kompis att jag hatar den personen, men hon  blev sur, och jag visste inte varför hon var så ,men nu kunde jag förstå varför hon reagerade så här och jag visste att det ordet är jätte stark och man får inte använda det i svenska språket. Men i arabiska språket använder vi det ordet utan att vi menar precis  vad det ordet menas,utan vi använder det ordet för att vi är van att säga det men vi menar inte det på riktig.
Och  jag  tycker att man lär sig nya saker hela tiden .    

2 kommentarer:

Unknown sa...

vad bra att du lär dig nya saker hela tiden. Jag tänkte bara säga att givetvis "får" man använda ordet hatar, men vi har alltid ett val. Det kan vara bra att "välja" att inte använda det eftersom det är ett starkt ord.

Unknown sa...

Sen vill jag också säga att jag inte tycker att alla invandrare använder ordet hatar. Men jag tog ett exempel från en skola där invandrarbarn använt ordet mycket, och chockat en del lärare.