Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 23 november 2011

Moderspassion del2

Varje lektion blir det mer spännande att dickutera boken. Den här gången tre av våra klasskamrater har valt samma citat när Sofia frågar Minna angående sin pappa första gång. Denna fråga är en ganska känslig fråga för oss alla.

Det är visserligen mycket viktigt för att barn bor i en fullvärdig familj dvs med mamma och pappa. Tyvärr kan vi inte vara perfekt med allt. Det finns olika orsaker med att varför barn saknar far. I Minnas fall var det inte hennes fel att hennes dotter växte upp utan pappa. För mig själv var det lite i överkast att skapa ett helt nyt porträtt av Sofias far. Minna behövde inte ljuga sin dotter utan överdriva lite grann medan hon hade ritat fars porträtt. Jag själv överdrev ibland ocksa när jag pratat med min dotter om hennes far därför att jag ville inte för att tänkte dålig om sin pappa. Men jag fördömer inte Minna för det. Kvinnan är en gåtfull varelse på denna jord och det är svårt att förstå vad som händer i hennes själ.

Jag vill läsa boken vidare och vidare för att få veta mer om Minnas och särskilt om Sofias öde. Jag har läst redan halv boken men Sofia är fortfarande som en myt för mig för vi ven nestan ingentin om henne. Jag hoppas att allt skulle vara bra med Sofia trotts att hennes mamma var svårt skadad.

1 kommentar:

Muna sa...

Jag håller med dig att det är för barn at leva med en fullvärdig familj som tycker du med mamman och pappan men ibland blir det så farlj att barn bor med en dålig far ,kanska mamman ska lycka att uppfostra barnen och försätta i livet fast alla svårigheterna , men mamman får inte att ljuga eftersom livet är så som kan ha all möligheterna om vem var far till vem,man behöver inte att tror på andra genom deras föräldrar som tycker jag.