Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 9 november 2011

ovanlig mat !


Det var första gången som jag hörde att några äter marsvin och det är inte rolig tycker jag .... men jag vet att många länder äter maten som är inte vanlig i min huvud .äta apa ,ödla ,hund och äta foster!
jag minns första gången som jag var på ICA och hittade blodpudding och det var ovanlig för mig.
Jag tycker om mycket att titta på ett tv-program i youtube som heter (food safari) en kvinna från australia som reser mycket runt Australian och prova olicka mat från olika Lander .ibland jag tänker på maten som vi äter i mitt land som är ovanlig i annan samhälle . Om jag bjuda någon på persisk mat vem ska prova utan att fråga ingrediensen?
Vi äter en mycket känd mat som heter Fesenjan maten är helt svartbrun och ingrediensen är valnötter granatäpple och kycklinggryta. Nästa alla älskar den bruna maten i Iran men det påminner mig en dag på kumvuxe´s matsal När mina kompisar bjud en svensk kompis på Fesenjan ,hennes ansikte förändras när hon tittade på maten:D
Vi äter också en annan mat som heter Kalepache en iranisk traditionell maträtt som är en frukost soppa det är lams huvud med hjärnan, tung och allt.när jag tänket på den mat som vi äter bli säker att maniskor kan äta vad som helst, Eftersom jag vill inte prova någon mat heller dömer jag inte maten från annan länd .

1 kommentar:

Kameta sa...

Jag håller med dig Nassim.Alla länder har sin kultur och tradition och traditionell mat. Ibland, när det gäller om mans liv, kan man äta vad som helst.