Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 20 november 2011

Typiskt svenskt del 2

På tisdag diskuterade vi om kapitlet typiskt svenskt. Först pratade vi om att dua eller nia det var jätte intressant. Några tyckte att det uppfattas som respektlös att dua t.ex. en läkare eller lärare. Men jag tycker inte att det är respektlös. Jag tycker om att dua alla utan kungen här i Sverige. I mitt hemland är det så att man säga ni till alla utom till sina väna. I Österrike är det även viktigt att kalla personer som har titlar mitt deras titlar t.ex. Herr Doktor. Också är det vanligt att kalla en kvinna som är gift med en som innehar en titel med hela titeln t.ex. Frau Doktor, även om hon inte en egen titel.

Också pratade vi om kliché eller sanning. Vi tyckte att några klichéer som finns i boken är sant men inte alla. T.ex. tyckte vi att svenskarna kommer i tid och väntar i kö utan att klaga. Jag tycker att svenskarna är lugnare som vi i Österrike eller i Tyskland t.ex. saknar vi tålamod när vi måste vänta i kön. Vi pratade också om sexuell frigörelse i Sverige men Anna Lisa berättade att det beror på att det fanns en film som hetsade upp klichén. Kanske har det också att göra med klichén om den blonda blåögda kvinnan som bor i Sverige ;). I alla fall är Sverige längre fram när det gäller kvinnornas och homosexuellas rättigheter jämförd med andra länder.

Sen diskuterade vi om svenskarnas beteende i säkerhetsfrågor. Vi pratade att svenskarna tar hjälm på sig när de cyklar men jag såg det inte så ofta här i Luleå.

Inga kommentarer: