Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 20 november 2011

Typiskt Svenskt

Jag var inte när ni pratade om Ikea, tvättstugor och att säga till andra personen "du" eller ”ni” men ändå jag skulle vilja att uttrycka min åsikt om detta. Jag har polskt ursprung och i alla dessa tre teman mitt hemland skiljer sig från Sverige. Vi har Ikea i i nästan varje storstad och många människor köper där men man känner att detta är inte en typisk polsk affär. Polacker älskar att utmärka sig och de vill aldrig i sina liv att ha samma möbler som granne eller vän har. De köper på Ikea därför att där är ganska billig. De försöker alltid att ha möbler som står ut i en lägenhet. Jag tror att Ikea är typiskt svenskt företaget var nästan alla möbler är liknande. Vi har inte tvättstugor i Polen. Alla människor tvättar hemma. Jag tycker att tvättstugor är mycket bra alternativ, eftersom man har också lätt att torka kläder som efter man bara sätter till skåpet och allt är gjort :) I Polen säger vi ”ni” till äldre människor eller till dem som vi inte kända. Jag tror inte att det är bättre eller värre än som i Sverige säger vi ”du”. Men jag tror att båda sätten har sina för och nackdelar. Jag tycker också att det är inte lätt för invandrare att lära sig kulturen i ett annat land, eftersom man lär sig som barn några beteende eller vissa reaktioner som ofta är helt annorlunda än de som är vanliga i det landet som man kom till. Alla år som man bodde i hemland lämnade ett bestående intryck och man behöver många år för att kunna känna den nya kulturen och man behöver också många år för att kunna vara del av den nya kulturen, tycker jag.

Inga kommentarer: