Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

lördag 15 oktober 2011

Tusen gånger starkare, del 2 av 3

Vi tyckte synd om Pia. Och vi tyckte synd om oss själva. Och vi var arga på Saga. Och vi tyckte att hon hade rätt...
(s.81)

I kapitel 10 förändrade bildlektions städning rutin. Tönttjejerna hade städat efter allt i nästan tre år och både Pia och de var van vid det. När Saga uppmärksammade det var alla förvånade att någon hade stört rutinen. Man fick så många känslor när man bli förvånad trots att Saga hade rätt. Först tyckte dem synd om vem hade blev störde och sen arg på de som störde dem. Efter bara den förstår dem att Saga hade rätt och sedan fortsätter många andra känslor. Citatet var bra att förklara hur man känns när man blev störde tycker jag.

Jag ville säga att jag är med henne, jag stöttar henne, jag är för henne - men samtidigt vill jag inte vara en börda för henne...
(s.89)

Även om beskriver jag om en annan situation är känslorna likadant. Speciellt efter jag har flyttat till ett nytt land med ett nytt språk och söker efter nya kompisar skulle vilja jag säga något till ett samtal för att visa min åsikt, erfarenhet eller helt enkelt att jag är med men samtidigt vilja jag inte säga något dum eller för enkel att visa jag kunna inte följer samtalet. Det är svårt när man lär sig ett nytt språk eftersom man behöver tid att formulera vad de kommer att säga men samtalet har fortsatt framåt.

Inga kommentarer: