Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 2 oktober 2011

ROMANREDOVISNING

I tisdags diskuterade vi boken "Solstorm" av Åsa Larsson. Vi var sex stycken i en grupp. Diskussionen var jätte intressant. Alla läste sina citater och berättade sina åsikter om citaterna, om boken och om förfättaren. Jag tycker att Åsa Larsson är en mycket talangfull förfättaren. "Solstorm" är den första boken av henne som jag läser. Jag tycker att hon kan rimma jätte bra olika saker i boken. T.ex. hon beskriver människor och naturen jätte intressant, hon skojar, hon trollbinder läsaren med spännande detaljer om huvudpersonerna av boken. Åsa Larsson väcker intresse av läsaren att läsa boken mer och mer.

citat sid. 14 "Det är till dig och det måste vara från Kiruna, för det är något mumintroll i
andra änden."

Jag tycker att citaten är rolig mellan den hemsk situation och beskrivningen av Viktors mord. Maria sa det, eftersom hon kunde inte förstå bra det som var sagt i andra änden av luren. Vi vet att det finns olika dialekter i södra och i norra Sverige. De som bor i södra Sverige tycker att människor i norra Sverige pratar som mumintrollar och kanske tvärtom också.


citat sid. 28 "Men så vaknade jag mitt i natten, sa Sanna. Och jag kände som på mig att
något hade hänt."

Sanna väntade på Viktor i kväll för att äta middag tillsammans. Men han kom inte och det hände så att Sanna somnade efter middagen. Hon vaknade mitt i natten och kände att det hände nånting med Viktor och det var så. Det var inte första gången när Viktor stannade i kyrken på natterna för att be. Men den har gången blev Sanna orolig och kände att något hade hänt. Det är så på riktigt i livet, när det händer något dålig med nära släktingar, man känner det. Det var med mig flera gånger och jag kan förstå Sanna. Hon och Viktor var syskon och de var tillsammans hela tiden och kanske det var någon förbindelse mellan dem två.

Inga kommentarer: