Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 2 oktober 2011

Är anonymiteten ett problem?

Efter att ha sett Debatt på svtplay var jag lite osäker på vad som var min åsikt. Det jag gillar mest med internet kan sammanfattas i ett ord: frihetFrån början var Internet den enda plats där det verkligen fanns frihet att tänka och där alla kunde skriva och dela information utan begränsningar.

När du har möjlighet att få den anonymiteten är du i mina tankar fri att göra vad du vill.. och detta är för vissa aspekter positivt. Eller åtminstone det var positivt när Internet föddes.. (till exempel alla kunde öppna en websida utan att säga vem du var)
Men alla saker utvecklas med tiden och förändra deras aspekter i grunden för pubblic behov, och så även internet och hans används.
Under de senaste fem åren var det ett nytt fenomen som växte inom internet, alla vill att få delta i att göra nyheter och så till exempel skriva kommentarer på tidningarnas webbplatser. Dessa kommentarer och diskussioner blev det riktiga intressanta nyheterna som alla vill läsa mer än själva artikeln.
Så .. anser jag, nu är det inte så fel om t.ex. en tidnings hemsida ber dig att skriva dina uppgifter och ta ansvar för vad du skriver. På detta sätt är det möjligt att undvika vandalism.

Inga kommentarer: