Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 9 oktober 2011

Skillnader mellan pojkar och flickor i skolan

I onsdags pratade vi om tidnings artikel som handlade om pojkars och flickors behandling I skolan .
Jag har läst flera tidnings artikel om den rubriken och hittade inget svar om det.
Många forskare har gjort olika statistisk om det problemen . Alltid har pojkar sämre betyg i många ämnen och flickor har sämre psykisk hälsa . Flickor har alltid stress i klassen ändå pojkar har sämre slutbetyg .
Om det var vanligt att pojkar dominerar klassrummet.
De tar alltid mer plats än flickor på samtalet också på uppmärksamhet av läraren .
Vår diskussion gick till boken och Anna – Lisa har bestämd att vi pratar om Saga .
Vad har hänt i klassen om Saga var en pojke?
Vi hade olika åsikt om det men alla var håller att det inte skulle bli bra. Jag själv tänker mycket om bokens namn ”tusen gånger starkare” berättar om Saga som hon var tusen gång starkare än andra tjejer men efter Saga , kanske Signe blev hundra gång starkare än förut . om Saga inte var en tjej, pojkens grupp blev starkare än förut och kanske hände en stor konflikt mellan pojkar .
I alla fall kan vi lära oss mycket av varandra utan konflikt 

2 kommentarer:

Nadja sa...

Jag tror Nasim att om problemet inte löses genom förhandlingar då kommer konflikt eller krig. På mig själv spelar det ingen roll vem ska vara Saga darför att krig kommer i alla fall. Och ju mer problem har eleverna mellan varandra desto mindre tänker de om utbildningen. Det är en viktigast sak tror jag.

David sa...

I skolan lär man sig många saker utom vad som står i sina läroböcker, t.ex hur man agerar i olika sociala sätter och dessa saker är lika viktiga som fakta i läroböcker tycker jag. Men sociala saker borde inte dominera utbildning.