Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 12 oktober 2011

Film Great Debatters

I veckan har vi sett en film som heter "Great Debatters" och diskuterat sen den. Filmen handlar om relationer mellan svata och vita människor i Amerika i 1930-talet. För mig själv är det en spännande, historiska och lärorik film om hur kämpade svata människor för jämställdhet och lika rättigheter mellan svata och vita människor i Amerika. Man måste veta inte bara historienför sitt land utan historien för andra länder också för varje land har sin egen historia om kampen för mänskliga rättigheter och friheter.
När jag sett filmen märker jag att en av opponenter i sista filmens debatt sagt att alltid vinner bara den ide som står i majoritet och det går inte att kämpa mot majoriteten. Men jag håller med den grupp som Samanta, Jams och Henry har varit in.
Enligt min åsikt står från början varje ny ide i minoritet för den kommer från en man eller från en liten grupp. Sen växer iden upp och utvecklas. Man berättar om sin ide för andra och övertydar att det är en bra ide som har en framtid och mycket chanser att överleva. Ofta måste man bevisa att mans ide är rätt. Och ju mer folk veta om den ide desto mer chanser för att den får majoritet.
Jag tror också att nån politiska ide eller en ide om hur man ska kämpa mot nån orättvisa kan ta ganska lång tid innan den får viss effekt. Och vuxna hoppas att om de inte hinner att använda iden i livet då ska det vara nästa generation som ska göra det.

2 kommentarer:

Unknown sa...

väldigt intressant det du skriver om nya idéer, och visst stämmer det. Varje ny idé kommer från en person eller grupp, och sedan växter och utvecklas idéerna. Tänk vad människor genom tiderna fått kämpa för nya idéer.

Kameta sa...

Detsamma tänker jag också, att alla nya idéer är i minoritet från början. Sen blir den i majoritet när människor tycker om idén och mest av de håller med den.