Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 5 oktober 2011

romanredovisning del2

Igår fortsatte vi diskutera om vad händer i romanen Tusen gånger starkare. Det var mer spännande diskution darför att började hända lite rörelse i romanen och inte bara Signes betänkanden.

s.69 "Vi lussnade till henne och började förstå att livet var andra skatter inom sig än nya bilar och snygga kläder. Vi började skapa andra drömmar än drömmen om att vinna miljuner."

Enligt min mening är det jätte bra om man i så unga år börjar tänka inte om bara sitt eget bra liv och pengar utan förstå att det finns andliga värden. Ofta behöver man hjälp av nån andra människa för det. I våra fall var det Saga son genom sina berättelser visade att man kunde få oehört spännande liv när man slutade att tänka bara på sig själv och man behöver inte vara rädd för att visa sina mänskliga egenskaper.

s.112 "Man får en massa gråt inom sig när man hela tiden får höra att man är fri att ta en massa plats, men känner som om man är i fängelse."

Detta citat påminner mig om politiska situationen i mitt hemland under regeringstiden av Stalin. Då ledarna av landet talade mycket om demokrati i landet och om yttrandefrihet. Men i verklighet var det helt annorlunda. De som vågade uttrycka sina åsikter och säga om brott mot mänskliga rättigheter hade fått förföljelse av regeringen och satt i fängelse. Dessutom fick sin familjen lida.
Efter att har jag läst detta citat borjar jag tänka på vilka obarnliga tankar finns i detta lilla Signes huvud ibland.

Inga kommentarer: