Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 19 oktober 2011

Pojkars och flickors behandling i skolan

Tidigare denna månad läste vi en artikel av David Holman kallas Pojkars och flickors behandling i skolan. Han kämpar för rättigheter för pojkar och hela tiden jag läste artikeln tänkte jag att ska det vara faktisk bättre att dela upp skolar mellan pojkar och flickor igen? I Australien ökade populariteten av separata skolor i flera år och efter jag har läst Tusen gånger starkare och denna artikel förstår jag orsaken till ökningen.

Är det verkligen bättre att undervisa barn i separata pojkar och flickor skolor eller tillsammans här jag inget svar. Jag kan tänka mig flera fördelar av båda typerna men det borde vara föräldrarnas rättigheter att välja skolan de kommer att anmäla sina barn i tycker jag. I varje fall har jag träffat människor som utbildade sig i båda separata skolor och skolor med båda kön och jag har sett inga dåliga konsekvenser. Man behöver att utbilda sig i en bra miljö nar man får ta plats, vågar att prata och bli inte mobbad och om det betyder en separat skol, så bli det.

2 kommentarer:

Unknown sa...

intressant! Rent spontant, när jag hör "separata skolor för flickor och pojkar" så tänker jag NEJ. Men samtidigt så minns jag idrotten i skolan, hur jobbigt det var att ha idrott med pojkarna år 1-6, och hur skönt det var med bara tjejidrott i högstadiet och gymnasiet.

Samtidigt kan man tycka, är det rätt att separera. Kan man inte arbeta väldigt medvetet i stället? Jag menar arbeta på ett sådant sätt att både pojkar och flickor stärks, i samma miljö.

Elena sa...

Jag tycker inte att att ha separera skolor är en lösning. Det är inte så många år som vi har inte mer separera skolor och det började att byta eftersom många kvinnor och män kämpa för att ha jämställdhet.
När flickorna gick till en kvinnliga skola fick de en annan undervisning som baserades på stereotypen av den perfekta kvinnan, och så till exempel den perfekta fru för en man. (och samma på manliga skolor, men med stereotypen av den perfekta mannen).
Dessutom i dåtid hade kvinnor många problem när de ville gå till universitet eftersom manliga skolorna var anses bättre än kvinnliga skolor.
För min egen del måste man prova att hitta en lösning in en annan sätt.
Vi som är vuxna måste försöka att förstå hur vi kan förbättra undervisning i skolorna, börjar från att förstöra alla stereotyper.
Vi hade också separera idrott i skolan, och det var inte dålig, eftersom jag tror att den starkaste skillnaden mellan man och kvinna är det fysiska styrka.