Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 2 oktober 2011

Anonym eller skriva under sitt namn?


Jag var inte på debatten i måndags, men har nu kollat på SVTplays debatt om anonymitet i kommentatorsfälten på nättidningar. Debatten var  mycket intressant, det visade sig vara en jättesvår fråga att diskutera.Det finns fördelar både med att vara anonym och med att skriva under med sitt namn. Men jag ser mest nackdelar när man signerar med sitt namn för att i vissa länder det finns de som har blivit dödade för att de har skrivit under med sitt namn


Jag ska ge ett konkret exempel: Om jag skriver en insändare om något  i lokaltidningen, kan jag vara rädd att skriva under med mitt namn eftersom jag kan förföljd/mobbad på arbetsplatsen/av med jobbet/utkastad från familjen på grund av mina åsikter. Då kan jag säga att det är bäst att bevara rätten att vara anonym.

Inga kommentarer: