Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

tisdag 18 oktober 2011

Roman redovisning

Idag diskuterade vi citater om romanen Näckrosträdet . Det var en intressant diskussion. Vi pratade om några punkter som var intressant i romanen. Vi pratade att Hilde är lik ett barn. Hon litar på alla människor även om hon vet inte dem, hon är oskuldsfull människa.

Mina citater var:


Citat s 172 :
"Jag fick inte adoptera dig den gången, avslutar tant Greta. Jag ville så gärna ha dig som min egen, jag ville ingenting hellre, men pappa din så nej. Jag respekterar honom för det. Du var hans barn. Han var en bra karl, din far, Hildur! Han gjorde rätt för sig, han släppte aldrig sitt ansvar och han hade alltid en sådan omsorg om dig, det ska du veta!"


Jag tycker att den citaten visar hur tant Greta är en jätte bra människa. Hon förklarar till Hilde att hennes pappa är en bra man, trots att tant Greta ville adoptera Hilde men han ville inte. Han ville alltid känner sig medansvarig mot hennes dotter. Även om han kan inte ta hand om sin dotter, för att han jobbar och ensam , men samtidigt han älskar hennes dotter och ville inte släpper helt sitt ansvar mot henne.


Citat s 180 :
"Han var rädd att tappa kontrollen över mig nu, när jag plötsligt hade fått alla möjligheter att styra mitt liv med hjälp av tant Greta. Hon som alltid hade varit hans värsta konkurrent var visserligen död men hade återtagit ledningen tack vare det."


Den citat visar att Hilde ville från länge sedan lämna Ivan när han blev otrogen mot henne. Men hon var tvinga att fortsätta leva med honom p g a en dålig ekonomisk situation och försöker långsamt bygga upp sitt eget liv. Hon började plugga igen och tack vare ett arv efter tant Greta blev hon ekonomiskt oberoende. Så nu hon är inte tvinga att leva med honom om hon inte ville. Hon kan bestämma att skilja sig från honom när hon ville och . Nu hon kan bestämma själv vad hon ville. Hon kan försörja sig själv . Det är en jätte svårt situation som levde Hilde , det är inte så lätt att vara tvinga att leva med person , även om han eller hon är otrogen bara för att det finns ingen andra alternativ p g a ekonomisk skäl.

1 kommentar:

lisa sa...

Intressant diskussion och intressanta citat!