Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 6 oktober 2011

Artikeldiskussion

Igar delades vi i flera grupper och diskuterade olika artiklar. Våra grupp läste artiklen "Pojkarr och flickors behandling i skolan" och pratade sen om problemen i Svenska skola idag. Desutom försåktevi föreställa oss om hur skulle förändras situation in i klassen i romanen om Saga inte var en tjej men en kille. Det var mycket spännande att lyssna på olika varianter av det.
Problemet i Sverige med att killarna i skolan står över tjejerna och trivs bättre i skolan är inte nytt och finns inte bara i Sverige utan i andra länder också. Jag tror att det händer darför att gäller det traditionella könsroller i samhället som påverkar beteendet och prestationer hos killar och tjejer i skolan.
Under diskussion tänkte jag att kanske vara bra att dela skolor igen till skolor för pojkarna och flickorna. Då kunde försvinna problemet jämställdhet i skolan och det skulle vara lättare till lärarna och eleverna att konsentrera sig på studium.

3 kommentarer:

Nassim sa...

jag håller inte med dig Nadia om separata skolor till pojkar och flickorskolan .
Jag har dåliga erfarenhet om det i mitt land .
Om det kommer en dag att de separera skolan kommer en stor spring mellan de och de ska ha ingen ide om varandra och det kommer ingen konkurrens mellan de i skolan .
det hjälper inte att försvinna problemet ooch det ska göra värre .

Nadja sa...

Men i ditt landet bygges andra relationer mellan kvinnor ocn män än här i Sverige. Sverige har fått många problem just finns det konkurrens mellan män och kvinnor och jag tänkte bara om att slippa det i skolan.

David sa...

Jag undrar också om är det bättre om föräldrarna ska bestämma själv om de skulle anmäla sina barn till en skol med pojkor och flickor tillsammans eller separat. I Australien har separata skolor ökat i popularitet under flera år.