Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 12 oktober 2011

The Great Debaters

The Great Debaters

Vi såg filmen The Great Debaters med Denzel Washington i veckan. The Great Debaters är ett verklighetsbaserat drama om de svartas kamp för lika behandling och rättvisa i 1930-talets Amerika genom ett ungt debattlag. Denzel Washington är själv regissören av filmen och spelar Melvin N. Tolsons roll som professor. I en tid av rasism inspirerade han studenterna till att vilja vara med i skolans debattlag. Den här debatten laget blev ett av de första som debatterade mot ett lag med vita studenter mot Harvard University.

Filmen skildrar i flera scener när läraren (Tolson) inspirerade sina elever till uthållighet att kämpa för sina egna rättigheter. Min favoritscen från filmen är en scen när eleverna har svarat flera gånger på frågor om sina opponent som inte existera (...). Jag tror att den scenen visar för tittaren hur anmärkningsvärt läraren var Tolson. Visar också hur viktigt det är att ha support när man vill kämpa i ett sådant svårt fall. Professorn inspirerade dem att kämpa och även laddat upp en motor i denna kamp. Jag tror att varje person i en så svår kamp behöver stöd och ett bra mönster. Jag beundrar det arbete som professorn gjorde och hans kurage också.

3 kommentarer:

kara sa...

'' The Great Debaters är ett verklighetsbaserat drama om de svartas kamp för lika behandling och rättvisa i 1930-talets Amerika genom ett ungt debattlag. Denzel Washington är själv regissören av filmen och spelar Melvin N. Tolsons roll som professor. I en tid av rasism inspirerade han studenterna till att vilja vara med i skolans debattlag''
copiera och klistera?!!!(http://sandramnyman.blogg.se/category/film-2.html )

kara sa...

*kopera

Martyna sa...

Kara tusen tack att du har märkt det!
Jag gjorde fel och tog en olämplig fil då jag klistrade anteckningar istället min färdiga inlägg.

“The Great Debaters”
Film titulerad ”The Great Debaters” tittade vi på lektion. Jag såg inte den filmen förrut. Jag var mycket imponerad av filmen som på grafiskt sätt visar mörkhyade människor kämpa för sina rättigheter i 1930-talets Amerika. Filmen är baserad på faktiska omständigheter och huvudrollen (professor Melvin N. Tolsons) spelar samma regissör- Denzel Washington.

Min favorita scen från filmen är när eleverna har svarat flera gånger på frågor om sin opponent som inte existerar (...). Jag tror att den scenen visar för tittaren hur anmärkningsvärt läraren var Tolson. Scenen visar också hur viktigt det är att ha support när man vill kämpa i ett sådant svårt fall. Professorn inspirerade dem att kämpa och även laddat upp en motor i denna kamp. Jag tror att varje person i en så svår kamp behöver ett stöd och ett bra mönster. Jag beundrar arbetet som professorn gjorde och hans mod. Fråga om sin opponent som inte existera (...) återkommer i slutet av filmen när eleverna är precis före den viktigaste debatten mot Harvard University. Jag tror att den här scenen också är vacker och full av känslor.