Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 5 oktober 2011

Tusen gånger starkare, del 1 av 3

Min mamma säger till mig: "...Du ska se till att du får ett bra jobb så att du får en ordentlig lön. Pengar Signe, pengar är viktigare än vad du tror... Glöm inte det, det är pengarna som är viktigast för dig...
(s.31)

Mina föraldrar sa precis detsamma till mig, att pengar är viktigaste och för pengar behöver man ett bra jobb och undervisning. Även om pengar är viktigt trör jag att det inte är den viktigaste sak i livet. Man behöver pengar som räcker så blir man inte stressad av pengarna men man behöver inte mer. Man kanske vill få mer men man behöver inte mer. Sen kommer flera viktigare saker t.ex familj, kompisar, hälsa, osv. tycker jag. Dessa saker är viktigare tycker jag.

Jag hade stor lust att göra fuck you till dem. Jag gjorde det, men inte förran jag nästan hade kommit runt hörnan och ingen kund se. Men i den sekund jag gjorde det var jag så arg att jag höll på att gå i bitar. Vad hjälpte det.
(s.50)

I flera fall i mitt liv hade jag samma tänkande. Jag skulle vilja göra eller säga något men vågade inte. Även om man kunde hjälpa en mobbad människa man inte känner till som Signe kunde i kapitlet är det förfarande svårt att våga det. Man blir rädd att göra något fel och tycker det är bättre att göra ingenting istället. Det är synd tycker jag men jag gör samma.

Inga kommentarer: