Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

lördag 15 oktober 2011

Fazer gjorde inget fel att ta bort bilden från sitt eget godisförpackning

Förra månad ändrade Fazer sitt godisförpackning för kinapuffar och tog bort en bild på en asiatisk ansikte. Många i debatten koncentrerade sig på en fråga på SVT Debatts webbsidor som frågade om bilden plockade bort var kränkande och 97% svarade nej. Även om majoritet tänkte bilden var inte kränkande ska man inte bryr sig om 3% som svarade ja? Frågan bara frågade människor vem läste SVT Debatts webbsidor och räknade inte barn som blir mobbade med enkla saker t.ex en bild på en godisförpackning. Jag blev mobbad på grund av min asiatiska utseende i vita Australien genom hela mitt 12-år utbildning och jag vet att barn använder förpackningar, reklamer, låter och andra media för att mobba andra.


Även om 97% tycker det är onödigt för Fazer att plocka bort bilden från förpackningen har desamma 97% något problem att byta förpackningen? Om man kan hjälpa andra att må bättre genom en enkel sak som byta en godisförpackning är det inte bra att göra det? Man kan säga 3% är en minoritet (och mer för barn tycker jag) men om du är en av 3% vem är påverkad av förpackningen har förändringen en betydelse för dig.

Inga kommentarer: