Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 5 oktober 2011

Roman redovisning

Igår diskuterade vi om roman nackrosträdet. Vi pratade om olika ämne som kopplar med romanen. T.ex vi pratade hur förre i tiden fanns mycket människor som var mot att barn går till skolan och utbildar sig och speciellt flickor. Det var också vad tänkte Hildespappa i romanen , att det är inte en viktig sak att hon studera, tvärtom tant Greta som var mycket utbildat och tyckte om utbildning och ville att Hilde vara som henne. Men nu i tiden kanske fortfarande finns som de tänker att utbildning är inte en jätte viktig sak , men precis inte alla tänker så här. Det beror på varje person hur tänker.
Mina citater var :

Citat 3 s 107:

"Jag höll inte ihop när jag läste den meningen, jag grät så jag grät så jag grät. Det var väl ordet" hem " som hade satte i gång det. Vad hade jag för hem ? Halvt hemlös hade jag känt mig i hela mitt liv. När skulle jag och Ivan få ett hem igen ?"

När jag läste de meningarna , kände hur Hilde är trist. Hon tar stort ansvar större än hennes ålder. Hennes hela livet var ledsen. Hon förlorade hennes mamma för tidigt. Och sen hon gifta sig och blev iväg av hennes pappa och tant Greta. Och nu hon och Ivan ska bli hemlösa om de kunde inte få ett hem igen. När Hilde visste att tant Greta vill komma hos henne och hälsa på, hon grät för att hon är rädd att Greta klandra henne. För att hon var från början mot den äktenskapet . Tant Greta hade en sinne att de ska inte förtsätta tillsammans , att de passar inte ihop. Så Hilde visste inte vad hon ska säga till henne, hur kan hon titta på hennesögon när de ska träffa. Det verkligen jätte svårt situation.
Citat 4 s 78:
"Du bestämmer inte över mig, skrek jag. Jag är inte ditt barn!Du har inte köpt mig!"
Hon älskade mig utan beräkning. Att jag inte blev lyckad och inte lycklig är en annan sak, som inte har med Greta överbäck att göra. "
Hilde är jätte arg. Hon visste inte vad göra eller vad säga. Så hon skriker på tant Greta och sen ångrar sig och bekänner att tant Greta är som hennes riktiga mamma. Hon försöker att göra allt möjligt för att Hildde blir glad och utan beräkning. Det är som göra alla mammor, de ger utan att få . De ger kärlek och ömhet. Även om Hilde är arg och säger så här , men Greta får stor betydelse för henne. Hon sköter henne med alla kärlek.


Inga kommentarer: