Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

tisdag 22 mars 2011

I onsdags den 16 mars pratade vi om citat som alla har valt från boken ”I taket lyser stjärnorna”.

Jag har två citat som är:

Sidan 3:

"Om du dör mamma, då tar jag självmord. Det gör jag.

Då tar jag självmord. Nej, förresten. Det heter inte ta självmord.

Det heter begå självmord och det heter ta livet av sig.

Alltså. Om du dör mamma, då tar jag livet av mig."

Jenna bor tillsammans med sin cancersjuka mamma hennes pappa stack innan hon född. Jag förstå hur hon känner på den situationen och hur ska göra om en dag hon ska förlora en person som hon älskar mycket och hon ska bli ensam. Eftersom hon älskar mamman mycket och vill inte förlora henne är hon mycket rädd och oroligt för sin mamma. Så hon tänker att om mamman dör ska hon ta livet av sig därför att hon inte kan leva utan henne.

Kapital 11, sidan 45:

"I taket finns självlysande stjärnor.

Stjärnorna vaknar till liv när det blir mörkt. Jenna brukar ligga och titta upp mot dem, mot stjärnhimlen, när hon inte kan sova. Förr om kvällarna brukade mamma komma och lägga sig bredvid henne. Då låg de där och småpratade, hurlängesomhelst, om allt och inget, om viktigt och oviktigt, och stjärnorna spred ljus i det mörka.

Detta var förr. Nu är Jennas säng för mjuk för mammas sjuka leder att ligga i. Nu får Jenna ligga ensam och titta på stjärnorna i taket."

När Jenna tittar stjärnorna på taket med hennes mamma som ligger bredvid tillsammans på sängen känner hon skönt, avslappnad och lyckligt. De pratade om många saker som de ville och länge som helst. Men nu ligger mamman inte bredvid henne hon kan inte sova och känner sig mycket ensam.

Inga kommentarer: