Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

fredag 11 mars 2011

En berättelse

Fredagen 11/3-2011


Idag på lektion berättade Stina en berättelse för oss som vi skulle välja vilken av huvudpersonerna som gjorde mest fel. Det handlade om en man och en hustru, en skogsvaktare, en vakt o en vänninna till hustrun. Vi skulle sätta personerna i nummer ordning i vilken som gjorde först fel, sen tvåa, trea mm. Vi vart uppdelad i tre grupper och det blev en intressant diskussion, vi hade olika uppfattning alla tre grupperna i olika saker, och nummerordningarna på tavlan vart inte riktigt lika. Sen fick vi berätta varför vi hade tyckt så om persornerna i berättelse,n, och vad dom gjorde som blev fel. Det blev olika åsikter och synpunkter, men alla tyckte jag bidrog med något viktigt. Att man har olika synsätt på saker o ting är en possitiv egenskap hos oss människor, alla kan ju inte tycka lika, och man måste respektera varandras olika synsätt på saker o ting. Det som kan vara en naturlig sak för mig, kan vara något konstigt för någon annan. Och jag har genom åren lärt mej att med ödmjukhet behandla andra människors åsikter o synpunkter med respekt, och att man alltid kan lära något av varandra,
så jag tyckte att det var en rolig o givande lektion. Tack Stina för att du är så duktig på att lära oss saker o ting, och att du gör lektionerna så roliga...

2 kommentarer:

Unknown sa...

vad klok du är Monica som respekterar människor och deras olika synsätt.

monica sa...

Tack Stina för dom orden. Jag tror att det är min uppfostran från liten att jag fått lära sej att alla människor har lika värde, och att alla människor har olika tycke o tänkande. Jag är glad o tacksam att jag fått lära mig den egenskapen,och att allt annat som jag lärt mig genom åren.