Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

måndag 7 mars 2011

Familj och vänskap

Idag pratade vi om relationer med sina familjer och vänskaper.

"Vad betyder familjen för dig?"
Det finns många typer av familjer liksom alla människor är olika. Jag tycker att det kan förändras att kalla vilka är sin familj i olika perioder i livet. Som jag har sagt i lektionen, Jag känner mig som jag har två egna familjer i mitt liv. En med mina barn och min man och den andra är min mamma och mina syskon i Japan. Vi bor så långt borta med varandra och har helt annorlunda liv. Jag saknar min familj i Japan men samtidigt känner jag som vuxen och har egen familj nu och dem betyder mer på något sätt. Det är mitt och min mans ansvar att ta hand om våra barn. Jag ångrar inte att jag flyttade hit men ibland bara önskar jag att min mamma var närmare.


"Berättar du allt för dina vänner?"

Jag har några vänner i Sverige som jag kan berätta mycket om mig men inte allt. Jag tycker att man behöver inte dela alla sina känslor med andra. Men jag är tacksam att jag har såna vänner som jag kan berätta när jag har problem och de lyssnar på mig och säga hur de tycker.

En kvinnas hjärta är djupare än havet, kan bära många hemligheter. :)

1 kommentar:

Unknown sa...

ja det kan nog bli så att den familj man lever i betyder mest. Man lämnar ju sin mamma och pappa för att stå på egna ben, vilket kan innebära att bilda en ny familj.