Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

fredag 25 mars 2011

Citat 5 och 6

Citat 5: Sid 112

”Jenna lägger inte de gamla lakanen som luktar mamma mamma mamma i tvättkorgen bland resten av smutstvätten. Hon knölar in i dem i garderoben i sitt rum när mormor inte ser.”

Jenna klarar mycket mer än en vanlig 13åring. Hon är bara barn och vill ha frisk mamma som ka ta hand om henne inte tvärtom. Hon behöver mamma och det är så fruktansvärt att hon kommer att förlora sin älskade mamma. De vet inte när det är dags men det spelar ingen roll, det värsta att de måste leva med dödsfruktan tills den dagen kommer.

Jag kommer ihåg likadan saken några år senare efter min pappas frånfälle. Min mamma, min bror och hans fru byggde ett nytt hus för att bo tillsammans. Jag åkte tillbaka dit och hälsade på för några år sedan. Samma plats som jag har växt upp men helt olika hus nu. Jag bad mamma att bevara mina grejer som jag lämnade i gamla huset. Pappas kläder och sådan var borta men jag hittade hans vinter filt i mammasgarderobe. Den mörkgröna tjocka filten. Hon har flera filter som är nya och fräscha men hon ville ha det kvar någonstans. Jag minns att jag blev glad när jag såg den filt.

Citat 6: Sid 141

”Hoppet är det sista som lämnar människan. Men det som är tyngst att bära.”

Man kan inte sluta bry sig. Det blir ointressant och meningslös i livet även om det känns så tungt att hoppas någonting. Och det alltid kommer med tanken ”Tänk om…..??” då blir det svårt att vara trofast. Men hoppet är det styrka som kan man kämpa på i livet. Inget hopp inget liv.

Inga kommentarer: