Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

fredag 18 mars 2011

Debatt om Kissies blogg

Vi tittade på debatten om en bloggerska, "Kissie" som skriver om sitt vardagsliv. Hennes blogg är välkänd eller kanske FÖR välkänd kan man säga för att hon har över 1 miljon läsare varje vecka. och de flesta läsare är tonåriga tjejer vilket betyder att de här unga tjejerna blir lätt påverkad av blogginnehållningar. Till exempel skriver hon om skönhetsoperationer på bröst och läppar som hon utförde, hur hon bantar genom att äta barnmat och andra saker som kan vara väldigt kontroversiella.

Debatten var om att om Kissie har ansvar för sina läsarna av hennes blogg.
Stina delade oss och vi provade debattera men det gick inte så bra, haha. Hoppas att vi kan få mer chanser att öva debattera. Det kan blir väldigt intressant!

Här kommer min åsikt.
Jag tycker att Kissie har ansvar för vad hon skriver på bloggen. Jag förstår att hon har sin yttrandefrihet, alla som lever i ett demokratisikt samhälle har det. Men det måste finnas någon gränser så att man kan kontrollera informationer på olika sätt utan att ta bort hennes rätt att skriva saker frivilligt. Det är inte bara hennes ansvar dessutom företag som vill annonsera sina produkter på hennes blogg och medier som tar upp hennes dumhet som någonting intressant. De utnyttjar varandra och jag tycker att det är väldigt oseriös. Och även föräldrar av de unga läsare också har ansvar att ge sina barnen rätt moral. Visst, varje person tycker olika oavsett kön och ålder men jag tror att föräldrar har det sista ordet när det gäller om barn. På det sätt kan jag säga att det är mest de vuxna runt omkring henne har ansvar. De borde inte utnyttja henne som reklam.

Så vad är det gränserna? hon är en bloggare och hon tjärnar pengar för det. Jag vet inte när bloggare blev som ett yrke men om man jobbar och tjärnar pengar då måste man tar ansvar för sitt jobb. Företag som ber henne att annonsera produkter också har ansvar för dem. Medier borde inte ta upp och hjälpa henne att ha uppmärksamhet heller. Deras jobb är att ge korrekta informationer till folk, inte för att förvirra dem. Till exempel när Kissie bantar med barnmat borde medier lägga till faktum att ungdomar behöver näringar från bra mat. Man måste äta rätt ordentligt och motionera mycket! Så det är inte bara henne, man ser att det är en stor grupp som missbrukar rättigheter och makt.

Jag hittade inte Copyright tecken på hennes blogg men om det finns så är det att hon borde ta ansvar för sakerna som hon skriver annars inte förtjänar hon för det.

1 kommentar:

bnar sa...

jag håller med chika det är inte barra hennes ansvar medea och företager och föräldra även samhellet också har ansvar på ett sätt såna idioter måste inte få så stor upp merksamhet jag kan inte förstor hennes förädra att låta de henne göra så har i så ung ålder tänka vad ska hon göra om f3m år då......!!