Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 15 december 2011

Sonat till Miriam

Så länge väntade jag till den sista diskussion om Sonatas tills Miriam för att jag ville dela alla mina tankar efter läst boken och tyvärr kunde jag inte vara på onsdag i klassen. Jag ville säga att för mig boken var mycket intressant, eftersom det tar mig tillbaka till människor problem som levde i Polen under andra världskriget. I Polen var jag i Auschwitz där var placerad ett nazistiskt koncentrationsläger. Där fängslade och mördade polacker och judar under andra världskriget. Besöken av den platsen framkallat hos mig kraftiga känslor därför försöker jag nu att läsa mycket om andra världskriget och lyssna ofta mina morföräldrar som överlevde andra världskriget. I huvudpersonen livet hade detta krig också en djupgående inverkan. Även idag händer det att vi hittar de familjemedlemmar som skildes under kriget och förlorade kontakt med varandra under många tiotals år. I boken var en massa detaljer men det var lätt för mig att komma ihåg allt för att jag var mycket intresserad av det ämne som var nämnde många gånger. I slutet jag ska ändra ämne lite men jag vill gärna dela med alla sina erfarenheter av att läsa böcker på svenska språket som tidigare jag läst på sitt modersmål. Jag rekommenderar denna metod som ett bra sätt att lära sig språket tycker jag. Nu läser jag Sagan om Isfolket av Margit Sandemo som tidigare läst jag på polska. Jag vill säga att även om ordförrådet i boken är tung, är det dock lättare att förstå och minns betydelse eftersom man kommer ihåg detaljer. Och jag tror att fler och snabbare lära jag mig nya ord.

Inga kommentarer: