Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

fredag 9 december 2011

"Moderspassion" 4

Äntligen läste jag boken till slut och fick svar på alla mina frågor! Den var en jätte intressant roman och jag tyckte om den. Allt som hände i romanen kunde vara i vårat liv och det är nästan så.

Tyvärr slutet var inte så bra som jag väntade. Jag skulle vilja att Minna också skulle kunna rädda Sofias liv, som Marguerite räddade Antons liv. När Sofia sa till Minna att förlåta henne, tänkte jag att deras relationer skulle ordnas äntligen. Men Sofia hängde sig samma kväll. Då blev jag besviken och tyckte synd om henne och om Minna också. Eftersom det är så svårt att förlora sitt barn.

I onsdags diskussionen pratade vi om boken och det var mycket intressant att lysna på andras åsikter. Mest av allt berättade vi om Anette. Ingen i min grupp tyckte om henne, eftersom Anette var en negativ personage. Hon hade inget mål i livet och allt vad hon kunde göra var att skvallra och avundas.

Ritva var en positiv personage och gjörde allt för att nå sitt mål. Hon älskade sina föräldrar i skillnaden med Anette, som väntade på sina föräldrars död. Men Ritva var redo att hjälpa sina föräldrar när det behövdes. Hon var en målmedveten person och gick över många problem och gjorde sitt bäst att få fastjobbet.

Nästa onsdag ska vi ha den sista diskussionen av boken, eftersom inte alla läste den till slut. Jag hoppas att det också blir en intressant diskusson och vi ska fika och ha kul.

Inga kommentarer: