Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 7 december 2011

Moderspassion - literaturblogg del4

Idag har kommit inte så många elever till bokklubben men det har varit en spännande diskussion i alla fall. Den här gången har vi pratat mycket om Anette och Ritva.

Jag tror att Anette är en negativ karaktär i romanen för det finns mycket kontrast mellan henne och andra personer av boken. Jag var förbannad när jag hade läst om vad hon hade gjort och vad hon tänkte om andra som hon träffade under sitt liv. Hur kan en ung kvinna vara så avundsjuk?
Anette är den typ av människor som vill inte anstränga sig till att förbättra sitt eget liv utan att få allt på en gång och gratis som manna. Annars skyller de varenda varelse med sina misslykanden. Jag hoppas att det finns inte så många sådana människor i vårt liv. Åtminstone har jag sluppit att träffa de i mitt liv.

Det var mycket trevligare att prata om Ritva. Hon är en helt annan människa i jämförelse med Anette. Hon ansträngde sig mycket för att uppnå sitt mål att bli en journalist. Och hon gjorde det trotts att hennes far var osäkert med att hanns dotter skulle klara det. Han ville förstås för att Pitva skaffade ett bättre liv som han hade själv. Men han trodde att det var nästan omöjligt på grund av att han var bara en vanlig tunnelbanetågförare och det faktum skulle påverka Ritvas liv. Men Ritva bevisade att om man kämper kan en ändra mycket sitt liv. Dessutom förändrades samhellet också under de senaste 50 åren så den nya generationen hade fler möligheter att skapa ett bättre liv.

Tyvärr, kvar det bara en bokklubb i den här terminen. Jag hoppas att det ska vara en trevlig möte och det blir något att prata om :)

Inga kommentarer: