Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

onsdag 14 december 2011

Sonat till Miriam

Här är citaten som jag valde ur boken:

S. 125 "Jag växte upp i Sverige, började jag och vek upp passet. Men jag visste hela tiden att jag kom någon annanstans ifrån. Min mor hade bestämt sig för att skapa ett nytt liv åt oss, men hon berättade aldrig för mig om vår tillvaro före Sverige. Varifrån vi hade kommit. Jag upplevde det som om vi inte riktigt hörde hemma någonstans. Vi hade inga släktingar, inga minnen, inga bekanta ens. Det var som om vi bara levde till hälften".

Jag valde det här citatet för att det finns i vårt samhälle många utländska ungdomar som mer eller mindre känner som Adam. Så därför är det oerhört viktigt att föräldrarna alltid berättar för sina barn om deras ursprunglighet. Även om man har dåliga minnen om varifrån man kommer så går det tyvärr inte att man försöker låtsas vara någon annan än den man verkligen är eftersom det leder till att man till slut inte hör hemma någonstans. Det är bra att föräldrarna lär barnen att älska det nya landet men på samma sätt är det viktigt att lära dem att inte glömma varifrån de kommer.

S. 129 "Det kom att bli en sådan kort tid, bara en och en halv termin, men för mig var det den viktigaste tiden i mitt liv. Den enda tiden av sann optimism. Hopp. Och kärlek. På mitt barnsliga vis förälskade jag mig i Clara första dagen i skolan".

Herr Liebermann är kanske inte den första människan att känna så där. Så vitt jag och många med mig vet kan kärleken förvandla en människas liv och fylla sitt hjärta med hopp och glädje. För en del kommer kärleken vid det absolut första ögonblicket och för andra dröjer det lite, det är olika. För de flesta brukar förälskelsen vara den bästa tiden i livet.

S 188. ”Jag ska föda ditt barn, Adam, men du får aldrig förvänta dig att jag ska vara mor till det”.

Det finns många människor som genomgått samma öde som Adams fru och barn.
Det är ett så fruktansvärt tragiskt öde som sällan går att ändra utan måste accepteras. Man brukar ha två alternativ att välja på, men för en del människor kan båda alternativen vara så meningslösa. Väljer man det ena leder det ändå till samma öde som det andra. Men ibland blir det att man väljer fel också.  

S 191. ”Ibland är det bättre att inget veta. Det händer att ödet filtrerar information åt oss igen”

Man frågar för att veta vad man behöver veta men det finns saker som man ibland inte behöver veta om eftersom det kan göra en antingen desperat, eller förvirrad, eller för glad. Man vet aldrig vad ödet förbereder åt oss.

S 223 ”jag har alldeles för mycket utrymme sedan min fru lämnade mig, men jag är för lat, eller för upptagen, för att leta rätt på något annat. Massor av plats för gäster, tro mig”.

Det här visar att Ben Kaplan saknar sin fru otroligt mycket. Den tomhet som hon lämnat inom honom känns som ett stort utrymme som kan rymmas mycket annat men samtidigt så känner han sig så upptagen. Det är för att han har svårt att sluta tänka på henne.

S 233det är viktigt att ha vänner omkring sig. Sina vänner. Och sin familj” sade han”.

Är man människa så ska man ha andra människor kring sig. Alltså blir livet tråkigt om man inte har familjen eller sina nära och kära kring sig. Så där känner jag. Jag klarar inte av en dag utan att tänka på mina föräldrar och syskon, jag tänker på dem alldeles för ofta. Mitt liv blir så meningslös utan vänner och släktingar. Varje ny vän som jag blir en av mina familjemedlemmar. Med alla dessa människor fylls mitt liv av glädje, hopp och kärlek.






Inga kommentarer: