Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

torsdag 27 januari 2011

Kort kjol

CITAT 1 s. 17

"Myran själv har tänkt samma tanke: Tänk om jag trillar ner och slår ihjäl mig. Fast på något sätt verkar inte det så skrämmande, inte efter det hon har varit med om. Inte så att hon vill ta livet av sig, då hade hon väl stoppat i sig sömntabletter eller hoppat framför tunnelbanan för länge sedan. Nej, hon bara smakar på orden "slå ihjäl sig". Och någonstans känner hon att det vill hon inte. Hon vill leva.


När jag har läst den här tänkte jag att Myran har förtfarande hopp efter vad som har hänt med henne. Några människor tänker att ta livet av sig även på sma dålig saker liksom att det var slut av livet. Man måste acceptera ibland att det händer nåt dåligt eller skrämmande men livet går vidare. Bara tänk positiv. Det finns alltid slut men det kommer en ny början. Det är livet.



CITAT 2 s. 7

"Flickans blick stannar på syrenbersån. Den blommar för fullt med stora lilla blommor och doften är ljuvlig, den når henne med vinden. Det luktar skolavslutning och sommarlov."


Den här texten påminner mig om sommaren. Alla växter är gront och många olika färg av blommorna. Det var ett år sen nu när jag kom hit i Sverige precis den här tiden. Tiden går så fort tycker jag. Snart är det sommar igen. Jag kan känna igen den där varma solen och bara drömmer bort att jag är i mitt hemland.

1 kommentar:

Unknown sa...

ja det är positivt att Myran känner hopp! Det var tänkvärt som du skriver att det kommer en ny början.

Ja, snart kommer sommaren. Det är så speciellt här i Norrbotten när grönskan exploderar i början av juni.