Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

söndag 30 januari 2011

Citat s.34-35
"När tåget väl kommer får de först stå. Det är väldigt trångt och Myran känner Uffes arm komma omkring henne bakifrån.Han är inte märkbart berusad och han håller i henne försiktigt,så det känns mest tryggt.Man kan aldrig veta vilka dårar man kan träffa på tunnelbanan.Det känns tryggt att ha killar med i sällskapet.Bara det inte blir fler slågsmål."


Myran är lite rädd efter hon har sett killes ögonen,som blev knivskuren. Man kan alltid blir rädd när man ser blod eller nån annan som har blivit misshandlad.Det är alltid mycket folk i tunnelbanan och det känns mycket stressigt .Det är absolut sant "...att man kan aldrig veta vilka dårar man kan träffa på i tunnelbanan." Vi vet inte vilka dårar kan vi även träffa i vårat liv,det är så många av de tyvärr! Myran känner sig trygg att hon inte är ensam i tunnelbanan, hon är med sina klasskompisar, med killarna. Jag förstor Myrans kännslor,därför jag känner mig alltid mycket bättre när jag är i tunnelbanan och har sällskap med nån. Myran litar på sina klasskompisar,hon tror att de är bra killarna även de är berusad. Man brukar litar på människor, som man har kontakt med varje dag och flera år och det är svårt att föreställa att nån av de kan blir en fiende. Myran vill ha lungare fortsättning av skolsavslutningen, hon känner sig trygg vid denna tidpunkt, hon vill inte se fler slågsmål, men slagsmålet var inte det värsta den natten,tyvärr!

2 kommentarer:

Unknown sa...

du lyfter fram en bra del av boken, en intressant vinkel, som visar vad komplext det här med tillit kan vara. Kan man lita på en annan människa fullt ut? Och i vilka situationer? När känner man egentligen en annan människa?

khlopjulia sa...

Jag hoppas att vi kan diskutera allt på onsdag. det bli jätte intressant!
Jag tror att man kan lita på en annan människa men om man känner den mycket bra eller har kommit genom olika svårigheter. Men det är så intressant att diskutera och jag kan inte skriva alla mina tänker.