Armenien, Burma, Filipinerna, Iran, Japan, Kina, Lettland, Peru, Ryssland, Tjetjenien, Uzbekistan, Italien, Polen

fredag 28 januari 2011

Genusmaskineriet: att konstruera kön

Idag tittade vi på filmen som talade om hur i vårt samhälle har vi indelat kvinnors och mäns roller och hur man betraktar kvinnor och män. I princip är det så att allt vad vi gör och hur andra ser på oss är beroende på vilken kön vi har. Det är vår miljö omkring oss som bildar oss till att vara kvinnlig eller manlig. Men vad händer när en kvinna eller en man känner sig inte bra i sin kropp, vad ska man göra då, får man göra någonting. Jag kan inte förställa mig hur det är att vara en kvinna och önska sig att vara en man eller tvärtom. Jag är glad over att jag är en kvinna och skulle aldrig viljabyta min kön. Dock jag tycker att människor borde visa lite mer empati och förstående mot de som är annorlunda.

1 kommentar:

Nassim sa...

Hej liga!
Jag tycker om din ide om man kan ha bild i blogg!jag vill göra det :D